Финансово управление и верификация на разходите
Осъществява дейности, свързани със събиране, обработване, проверка и актуализация на финансови данни;
Контролира, проверява и потвърждава разходи за авансови, междинни и окончателни плащания на бенефициенти по програмите; Удостоверява, че съфинансираните разходи са действително изпълнени и са в съответствие с националните правила и с правилата на Общността и че са събрани данни за изпълнението са необходими за финансовото управление;
Разглежда и се произнася по постъпили от страна на бенефициентите искания за изменения на сключените договори за предоставяне на БФП, които включват изменения на финансовите параметри на договора;
Изготвя Доклад по сертификация и Декларация за допустимите разходи за целите на сертификацията на разходите по програмите;
Изготвя справки, доклади, становища и др. документация, свързани с финансовото изпълнение на проектите по Програмите;
Участва в съгласуването при дефиниране и разработване критерии и методология за подбор на операции по програмите и при провеждане на процедури за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите;
Изпълнява функции от компетентността на сектора, предвидени в Националния план за възстановяване и устойчивост, като осъществява дейностите съгласно посоченото в Плана и приложимата европейска и национална нормативна рамка;
Участва в кампании за разясняване и популяризиране на възможностите за кандидатстване по процедурите за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите;
Участва в изготвянето на годишния доклад за държавните помощи;
Участва в изготвянето на годишните и окончателни доклади по Програмите;
Участва в разработването на прогнозите и на проектобюджета на Министерството, както и в изпълнението на програмите от програмния бюджет на Министерството с оглед на функционалната си компетентност.
Финансово планиране и счетоводна отчетност
Осъществява бюджетно планиране, прогнозиране и отчитане, касаещо дейността на УО;
Изготвя Отчет за степента на изпълнение на политиките и програмите от програмния бюджет на министерството;
Оперира със системата за електронни бюджетни разплащания СЕБРА и разпределя лимити за извършване на плащания по програмите;
Изпълнява функциите по осчетоводяване и отчитане на извършените транзакции, съобразно указанията на Министерство на финансите и националното законодателство по програмите;
Осъществява плащания към бенефициентите на програмите, като оперира със системата за електронно банкиране на БНБ;
Подготвя необходимата документация и извършва действия за изпълнение на процедурата по активиране на банковата гаранция по програмите;
Изготвя баланс и сборна оборотна ведомост по програмите, както и Журнал документи по програмите и съгласно общоприетите счетоводни принципи и националното законодателство;
Въвежда и поддържа в реално време счетоводна информация в системата „SAP” към Дирекция НФ;
Изготвя месечни и тримесечни отчети по единен бюджетен класификатор (ЕБК) и отчети за лимити, съгласно указания на Министерство на финансите;
Осъществява оперативно наблюдение, контрол и равнение на въвежданата счетоводна информация;
Въвежда и поддържа информация в ИСУН 2020, касаеща изразходването и възстановяването на средствата по програмите, съгласно делегираните права за достъп до системата;
Поддържа отчетна информация в Регистър за минимални и държавни помощи.
Осъществява правна помощ и дава правни съвети на Ръководителя на Управляващия орган;
Съгласува и дава предложения за промени в законодателството във връзка с управлението и изпълнението на програмите;
Извършва контрол за законосъобразност на официалните документи, издадени от Управляващия орган по изпълнението на програмите;
Осъществява проверка преди сключване на договори с кандидати и оференти по оперативните програми, включително в Централната база данни за отстраняванията съгласно прилагането на Регламент (ЕО, Евратом) No 1302/2008 на Комисията от 17 декември 2008 г.;
Осигурява и поддържа системи и процедури за превенция, регистриране и докладване на сигнали за нередности/нередности и опити за измами при управлението и изпълнението на програмите и по Програма ФАР;
Администрира сигнали за нередност и въвежда информация за всички постъпили сигнали за нередност и нередности в ИСУН 2020, като отговаря за тяхното докладване пред АФКОС-МВР, включително чрез Irregularity Management System (IMS), предоставена от Европейската служба за борба с измамите (OLAF);
Създава и поддържа система от вътрешни правила за идентифициране, докладване и решаване на въпроси, свързани с възникнали нередности при разходване на средствата от ЕСИФ;
Оказва правна помощ на ръководителя на Управляващия орган при контрола и наблюдението на случаи на съмнение за измами;
Отговоря на жалби и възражения, подадени от кандидати за предоставяне на БФП и поддържа регистър на подадените жалби и възражения;
Поддържа риск-регистъра на УО;
Организира работата по оценка на риска и координира процеса по управление на риска на институционално ниво в ГД ЕФК;
Разработва и прилага система за управление на риска и прилага правилата и процедурите по управление на риска;
Осъществява дейности свързани със защита на чувствителната информация постъпила в главната дирекция;
Съдейства на одитиращи и проверяващи органи;
Подпомага информационната сигурност с цел осигуряване на непрекъснатост на работните процеси и минимизиране на рисковете в главната дирекция.
Изпълнява дейности по информация, комуникация и публичност на програмите.
Координира и участва в подготовката на проекти по „Техническа помощ“ на програмите и действа като екип за управлението им;
Управлява бюджетните линии по Техническа помощ на програмите;
Извършва планиране и участие в подготовката и провеждането на процедури/ред за възлагане на обществени поръчки по „Техническа помощ” за нуждите на УО в случаите, когато за конкретен бенефициент на помощта е определен УО;
Участва в осъществяването на контрол по изпълнението на сключени договори по Техническа помощ на програмите;
Координира дейностите по организационно развитие и управление на човешките ресурси в главната дирекция.
Организира, координира и подпомага отделите при дейностите по подготовката на документацията, подлежаща на съхранение в специално наети архивохранилища.
Осъществява процесуално представителство по дела, по които страна е ръководителя на УО на програмите и на Изпълнителна агенция по Програма ФАР;
Извършва проверка по предварителен и/или текущ и/или последващ контрол за законосъобразност на процедурите за определяне на изпълнители от страна на бенефициенти по програмите, съгласно действащото законодателство;
Извършва цялостен последващ контрол за законосъобразност на обществени поръчки, проведени от бенефициенти по програмите, съгласно изискванията на Закона за обществените поръчки.